Wymagania dotyczące przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela są zawarte w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r., Dz.U. 2019 poz. 1450.
W ramach ścieżek nauczycielskich realizowanych na kierunku fizyka oraz na kierunku astronomia, studenci powinni odbyć trzy praktyki w szkole. Dwie podczas pierwszego stopnia studiów i jedną w trakcie studiów na drugim stopniu:
1) praktykę pedagogiczną pod opieką doświadczonego pedagoga (30 godz. podczas pierwszego stopnia studiów) organizowaną przez Instytut Nauk Pedagogicznych Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych,
2) praktykę metodyczną w zakresie nauczania fizyki w wybranej szkole podstawowej (60 godz. podczas pierwszego stopnia studiów, we wrześniu na przełomie II i III roku studiów), organizowaną przez Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej zgodnie z podanym poniżej regulaminem praktyk,
3) praktykę metodyczną w zakresie nauczania fizyki w wybranej szkole ponadpodstawowej (60 godz. podczas drugiego stopnia studiów), organizowaną przez Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej zgodnie z podanym poniżej regulaminem praktyk.
Koordynator ciągłej przedmiotowo-metodycznej praktyki w zakresie nauczania fizyki: dr hab. Kamil Fedus, prof. UMK
Skrócony opis wymagań dotyczących przedmiotowo-metodycznych praktyk w szkołach dla studentów realizujących ścieżki nauczycielskie na kierunkach fizyka oraz astronomia
- Przedmiotowo-metodyczną praktykę ciągłą w zakresie nauczania fizyki student może rozpocząć po zaliczeniu jednego semestru zajęć z dydaktyki fizyki.
- Student wybiera szkołę lub szkoły, w których zamierza odbyć praktykę. Niestandardowy wybór szkoły musi być zaakceptowany przez koordynatora przedmiotowo-metodycznej praktyki w zakresie nauczania fizyki.
- Zgodę na przyjęcie studenta na praktykę ciągłą wyraża dyrektor szkoły, potwierdzając swą decyzję na „Porozumieniu o organizacji studenckich praktyk nauczycielskich”.
- Skierowanie do szkoły na praktykę ciągłą student otrzymuje z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej.
- Szczegółowy harmonogram praktyki ustala koordynator przedmiotowo-metodycznej praktyki w zakresie nauczania fizyki.
- Student ma obowiązek wykazania się udokumentowaną w dzienniku praktyk określoną liczbą lekcji hospitowanych i prowadzonych samodzielnie, a także uczestniczenia w zajęciach dodatkowych (np. w radzie pedagogicznej, zebraniu z rodzicami, posiedzeniu pedagogów nauczających dany przedmiot).
- Dokumentację praktyki student przedkłada koordynatorowi kierunkowemu w terminie przez niego wyznaczonym. Dokumentacja praktyki obejmuje: poprawnie wypełniony dziennik praktyki, opinię o przebiegu praktyki sporządzoną przez szkolnych opiekunów, parafowane przez opiekuna konspekty przeprowadzonych lekcji w liczbie ustalonej przez kierunkowego koordynatora praktyki.
REGULAMIN PRZEDMIOTOWO-METODYCZNEJ CIĄGŁEJ PRAKTYKI W ZAKRESIE NAUCZANIA FIZYKI
Szablony dokumentów
- Skierowanie na praktykę
- Porozumienie o organizacji studenckich praktyk nauczycielskich
- Dziennik praktyk
- Notatki z obserwacji lekcji
- Opinia o przebiegu praktyki przedmiotowo-metodycznej z fizyki
- Przykładowy konspekt lekcji fizyki