O ewolucji mgławic w "Nature Astronomy"

Prof. K. Gęsicki w Centrum Astronomii UMK w podtoruńskich Piwnicach fot. Andrzej Romański

Astronom z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu prof. Krzysztof Gęsicki jest pierwszym autorem publikacji, która ukazała się w prestiżowym "Nature Astronomy". W artykule zostały opisane obserwacje, które naukowiec z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki UMK przeprowadził wraz z badaczami z Argentyny i Wielkiej Brytanii. Potwierdzili oni trafność nowych modeli ewolucji mgławic i w rezultacie odmienili również naukowe spojrzenie na starzenie się gwiazd.

Opublikowana 7 maja 2018 r. w Nature Astronomy praca pt. "The mysterious age invariance of the planetary nebula luminosity function bright cut-off" dotyczy badania etapów życia średnio masywnych gwiazd, w szczególności etapu bardzo późnego, kiedy gwiazda przed końcowym stygnięciem rozrzuca wokół kilkadziesiąt procent swojego gazu, na krótko go jonizując i rozświetlając. Taka efektowna otoczka gwiazdy jest nazywana mgławicą planetarną. Życie gwiazd na tym etapie przebiega bardzo szybko, a opublikowane analizy wykazały, że jeszcze kilkakrotnie szybciej, niż dotychczas szacowano. Nowe "przyspieszone" modele gwiazdowe zostały w tych badaniach pozytywnie zweryfikowane w oparciu o obserwacje i symulacje właśnie mgławic planetarnych. Ciekawą konsekwencją tej pracy w odniesieniu do Słońca jest stwierdzenie, że szybciej żyjące Słońce zdąży rozświetlić swoją mgławicę, co wcześniej nie było takie pewne.

Krzysztof Gęsicki jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK. Jest absolwentem UMK (kierunku fizyka), doktorat z astronomii obronił w CAMK PAN, habilitował się w 2003 r. Na UMK pracuje od 1992 r., od 2012 r. na stanowisku prof.UMK. Od 2009 r. kieruje nauczaniem astronomii. Tematyka prowadzonych przez prof. K. Gęsickiego badań naukowych to w ogólnym sformułowaniu fizyka otoczek wokółgwiazdowych, w ostatnich latach skoncentrowana na analizach mgławic planetarnych oraz ich gwiazd centralnych.