Modele kolorów
RGB - 3 składowe chromatyczne światła, każda w zakresie od 0 - 255, model addytywny
Równoważnie: r = R/255, g = G/255, b = B/255, z zakresu 0.0 - 1.0
CMYK - 4 składowe odpowiadającym "filtrom" absorbującym składowe podstawowe:
C = biały - R, M = biały - G, Y = biały - B, K = biały - (R + G + B)
HSB - 3 składowe: Hue -
barwa, Saturation - nasycenie, Brightness - jasność
B = (r + g + b)/3
Porównanie czystego R z czystym G (gdyby B bylo określone j.w. to jego wartość w obydwu przypadkach byłaby ta sama)
Inne miary jasności
HSV, Value - wartość
V = max {R, G, B}
HSL, Lightness - jasność (B - jaskrawość?)
L = [ max{R,G,B} + min{R,G,B} ] / 2
Lab - 3 składowe: Luminance - jasność, a - barwa od zieleni do czerwieni, b - od błękitu do żółtego
L = 0.3 R + 0.59 G + 0.11 B
LQI - jak wyżej, inna definicja składowych chromatycznych (standard dla TV kolorowej)
L = 0.30 r + 0.59 g + 0.11 b
Q = 0.21 r - 0.52 g + 0.31 b
I = 0.60 r - 0.28 g - 0.32 b
Podstawowa zasada użycia koloru na stronie WWW:
| L(liternictwo) - L(tło) | > 0.5
Przykład:
ΔL = 30 ΔL = 55